Schepop Diëtiste Kortenhoef

Feiten en fabels

Suiker komt van nature voor in voeding zoals groente, fruit en melkproducten. Suikers behoren tot de groep koolhydraten en kent veel verchillende namen zoals glucose, fructose, lactose, maltose, dextrose en sacharose. Alle soorten suiker worden door het lichaam omgezet in glucose.

Iedereen kent ze wel de gekromde gele rakkers. Nee geen biertje maar Bananen.
Bananen zijn, net als andere fruitsoorten gezond. Je wordt niet dik van bananen. Overdrijven is natuurlijk niet nodig, alles waar het woord ’te’ voor staat is ongezond. Maar dagelijks een banaantje als snack is prima!

Er zijn veel verkooptrucs om producten ‘beter’ of gezonder te laten lijken. Maar welk brood is nu het gezondst?🤔
Volkorenbrood is gemaakt van 100% volkoren meel. Dit houdt in dat de complete graankorrel is verwerkt in het meel waardoor er veel vitamines, mineralen en vezels in zitten.

Natuurlijke superfood knoflook! 🧄Nu we 1,5 meter afstand moeten houden kunnen we net zo goed knoflook eten op werkdagen. 🤷🏼‍♀️
Knoflook is super gezond, het is rijk aan vitamines en mineralen en bevat veel antioxidanten. Wat knoflook zo gezond maakt is de stof allicine. Allicine is antibacterieel en werkt ontstekingsremmend.

Eieren passen perfect in een gezond en gevarieerd eetpatroon. Eieren bevatten, zoals je waarschijnlijk al wist eiwit maar ook wat vet. Daarnaast zijn eieren rijk aan vitamines en mineralen zoals vitamine B12, vitamine D, vitamine A, vitamine B2, foliumzuur, ijzer en zink.
De meeste voedingsstoffen zitten in de dooier van het ei.

In mijn vorige post vertelde ik dat het belangrijk is om dagelijks voldoende groenten en fruit te eten voor een goede weerstand. Hoe kun je dit inpassen in je drukke leven als geen tijd hebt om uitgebreid te koken, niet graag in de keuken staat of voor de hele week boodschappen doet?Hoeveel vitamines er in verse groente zit is afhankelijk van hoelang je de groente bewaard.

Er zijn steeds meer producten in de supermarkt te vinden met de term rijk aan proteïnen of eiwitrijk. 
Maar hoeveel eiwitten bevatten dit soort producten nu echt? In deze post vergelijk ik melkuni protein met franse magere kwark. Verpakkingen kunnen erg misleidend zijn. 
Check daarom altijd de achterkant van de verpakking! 

Schuiven naar boven